Gadu-Gadu daje czadu

Gadu-Gadu daje czadu!
10 lat udanej współpracy GG Network i ATM S.A.

Materiał archiwalny

Historia Gadu-Gadu - najpopularniejszego polskiego komunikatora internetowego - sięga 2000 roku, czyli początku tzw. boomu internetowego. Wówczas z inicjatywy Łukasza Foltyna powstała firma SMS-Express.com. Spółka początkowo oferowała program SMS-Express, służący tylko do wysyłania SMS-ów przez Internet. Szybko zainteresował się nią fundusz Warsaw Equity Holding (WEH), który w zamian za 45 proc. udziału w SMS-Express.com dokapitalizował firmę kwotą 700 tys. zł. Pieniądze miały wspomóc stworzenie internetowego komunikatora, któremu nadano nazwę Gadu-Gadu (GG). Jak się później okazało, SMS-Express.com i Gadu-Gadu były jednymi z niewielu firm i produktów internetowych, które bez większych trudności przetrwały okres załamania rynku internetowego w Polsce. W tym roku Gadu-Gadu obchodzi swoje 10. urodziny.

Jedna z obecnie najbardziej znanych polskich marek internetowych oficjalnie rozpoczęła działanie 15 sierpnia 2000 r. Nikt wówczas nie przypuszczał, że GG spotka się z tak szerokim zainteresowaniem użytkowników sieci. Już w pierwszym dniu działania komunikatora zarejestrowało się ponad 10 tys. osób, a po roku liczba ta przekroczyła 250 tys. Co ciekawe, produkt wszedł na rynek praktycznie bez wsparcia tradycyjnej reklamy, nie licząc akcji mailingowej. Znajomi zaczęli polecać sobie wzajemnie wygodny i prosty w obsłudze program do pogawędek, który stał się bezpłatną alternatywą dla telefonów komórkowych, zwłaszcza że Gadu-Gadu oferowało wysyłanie bezpłatnych SMS-ów.

- Wbrew powszechnym opiniom, GG nie było pierwszym komunikatorem w Polsce, musiało już sprostać konkurencji zagranicznych aplikacji - wspomina Piotr Pokrzywa, członek zarządu GG Network S.A. który współtworzy GG od samego początku. - Dzięki prostej instalacji i obsłudze, polskiemu menu oraz małej objętości pliku Gadu-Gadu szturmem zaczęło zdobywać serca polskich internautów, pozostając do dzisiaj liderem wśród komunikatorów.

Co było tak niespotykaną siłą napędową tego rozwiązania?

Gadu-Gadu od początku idealnie trafiło w potrzeby nastolatków i ludzi młodych. Ta grupa natychmiast doceniła zalety programu: szybka i sprawna komunikacja, często z kilkoma użytkownikami w tym samym czasie, a przy tym prostota obsługi. Komunikator był prawdziwą nowinką komputerową - programem z rodzaju tych, które „trzeba mieć", a znajdujące się w nim emotikony szybko zyskały status „kultowych".

Z czasem, w miarę zdobywania przez GG coraz większej popularności, pojawiły się kolejne grupy odbiorców, o których nikt początkowo nie myślał. Nowy sposób porozumiewania się i dodatkowe funkcjonalności programu przyciągnęły uwagę biznesu. Najpierw zaczęły z niego korzystać mniejsze firmy, dla których GG idealnie nadawało się do szybkiej komunikacji z dostawcami, partnerami i klientami, a opcja dodawania załączników pozwalała przekazywać dokumenty w prosty i szybki sposób. Od połowy dekady komunikatorem zainteresował się też średni i większy biznes, widząc w nim świetne uzupełnienie podstawowych aplikacji typu Office i znakomite narzędzie porozumiewania się pomiędzy pracownikami, szczególnie wygodne dla tych, którzy pracują poza firmą.

300 mln wiadomości przekazywanych każdego dnia

Obecnie z komunikatora korzysta miesięcznie blisko 6,7 mln internautów (jest to ponad 39 proc. wszystkich użytkowników polskiego Internetu, źródło: Megapanel PBI/Gemius, VI 2010). W zawrotnym tempie wzrosła liczba przekazywanych wiadomości - na początku generowano ich 3 mln, a dziś wymieniane jest już ponad 300 mln wiadomości dziennie i ta liczba stale rośnie.

Taki rozwój zarówno rynku, jak i spółki oznaczał błyskawiczny przyrost danych przetwarzanych każdego dnia. W związku z tym w 2006 roku w firmie zapadła decyzja o rozbudowie działu wewnętrznego zajmującego się infrastrukturą sieciową. Zdecydowano również o wejściu firmy na giełdę celem pozyskania niezbędnego kapitału na dalszy rozwój GG. Spółka wzbudziła bardzo duże zainteresowanie inwestorów - IPO Gadu-Gadu S.A. (SMS-Express.com sp. z o.o. zmieniła nazwę na Gadu-Gadu Sp. z o.o. w 2005 roku) okazało się Debiutem Roku 2007 na GPW. Pozyskane w ten sposób fundusze firma przeznaczyła na dalszy rozwój, co w przypadku spółki technologicznej przejawiło się przede wszystkim inwestycją w infrastrukturę informatyczną.

- Nie zastanawialiśmy się długo, z którym dostawcą rozwiązań telekomunikacyjnych powinniśmy nawiązać współpracę - powiedział Krzysztof Szalwa, członek zarządu GG Network S.A. - Z ATM S.A., właścicielem operatora ATMAN, zaczynaliśmy naszą przygodę z Internetem i dlatego też postawiliśmy na dalszy rozwój tej współpracy. Teraz, z perspektywy blisko 10-letniej współpracy mogę powiedzieć, że był to bardzo dobry wybór - dodał Krzysztof Szalwa.

Blisko 10 lat udanej współpracy

Początek współpracy Gadu-Gadu z ATM S.A. przypada na rok 2001, kiedy Gadu-Gadu wybrało ATM na dostawcę usług dostępu do Internetu i kolokacji. Wydarzenie to zbiegło się w czasie z uruchomieniem przez ATM S.A. w marcu tego roku własnej sieci światłowodowej, zbudowanej wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych Warszawy. Było to ponowne podjęcie działalności operatorskiej przez ATM S.A., która pod marką ATMAN rozpoczęła wówczas świadczenie zaawansowanych usług teleinformatycznych dla firm i operatorów. Gadu-Gadu stało się zatem jednym z pierwszych klientów operatora ATMAN, korzystającym z coraz bogatszej oferty jego usług. Gdy w 2004 uruchomiono profesjonalne Centrum Danych ATMAN, GG już od dawna kolokowało w ATM S.A. swoje dynamicznie zwiększające się zasoby teleinformatyczne.

Intensyfikacja współpracy obu firm przypadła na początek 2007 roku, kiedy przedłużono umowę z 2001 roku, dotyczącą świadczenia usług w zakresie kolokacji, dostępu do Internetu, transmisji danych i wsparcia technicznego. Kontrakt ten na nowo definiował założenia relacji biznesowej między Gadu-Gadu i ATM. Wartość realizowanych dla GG świadczeń już wtedy przekraczała 1 mln złotych.

- Dla biznesu internetowego klienta kluczowe wydają się przynajmniej dwie kwestie: niezawodny dostęp do Sieci i bezpieczeństwo jego zasobów teleinformatycznych. Te niemal 10 lat współpracy z Gadu-Gadu i sukces jaki ta firma odniosła dowodzi, że wybór ATM S.A. na dostawcę usług dostępu do Internetu i kolokacji był trafny. Jest to także znakomity przykład na to, jak zakres usług partnera technologicznego rośnie w miarę dynamicznego rozwoju biznesu jego klienta. Takiej symbiotycznej relacji życzymy sobie we współpracy z wszystkimi klientami - powiedział Maciej Krzyżanowski, wiceprezes ATM S.A.

Spośród intensywnie rozwijanych w tym czasie przez spółkę Gadu-Gadu projektów było m.in. Gadu Radio, jedna z pierwszych profesjonalnych polskich stacji radiowych w sieci. Obecnie jako OPEN.FM jest najpopularniejszą polską internetową platformą radiową, posiadającą 71 kanałów muzycznych. Według badań Gemius Stream (listopad 2009) słucha jej ponad 2,25 mln polskich internautów.

Aby sprostać wyzwaniu obsługi szybko wzrastającego ruchu na serwerach Gadu-Gadu, ATM zaproponował nowe rozwiązania. Zarówno komunikator, jak i wszystkie inne usługi sieci GG (w tym radio) podłączono do należącego do ATM punktu wymiany ruchu Thinx Poland, zwiększono pasmo transmisyjne oraz przygotowano infrastrukturę techniczną pod stale rosnące zapotrzebowanie, wiążące się m.in. z planowanym wprowadzaniem kolejnych usług przez internetową spółkę. Zastosowane rozwiązania techniczne kwalifikowały się do klasy operatorskiej i dały nieporównanie większe możliwości technologiczne dla rozwoju Gadu-Gadu.

Nowa struktura właścicielska, a wraz z nią nowe usługi

Na przełomie 2007 i 2008 południowoafrykańska spółka Naspers (właściciel m.in. Grupy Allegro i Bankier.pl) przejęła Gadu-Gadu S.A. i pod koniec 2008 roku wycofała spółkę z giełdy.

Już jako GG Network S.A. firma kontynuowała rozwój swoich usług w kolejnych obszarach działalności internetowej, stale współpracując w zakresie usług telekomunikacyjnych z ATM S.A. W tym czasie rozwijano m.in. wersję mobilną komunikatora, uruchomiono moduł wideorozmów.

Od strony technologicznej spowodowało to konieczność centralizacji całej bazy sprzętowej GG Network S.A. Reagując na nowe potrzeby klienta, ATM zdecydował się na stworzenie jednej lokalizacji dla wszystkich serwerów GG Network w ramach Centrum Danych ATMAN-Grochowska. Zmiany w kolokacji zasobów GG Network, jakich dokonano latem 2009 roku, znacznie uprościły komunikację wewnętrzną między usługami tej firmy i umożliwiły ich dalszy rozwój.

- Sprawna obsługa stale rosnącej ilości przesyłanych danych jest możliwa dzięki kilkuletniej już współpracy Gadu-Gadu z ATM S.A. - mówi Krzysztof Szalwa, członek zarządu GG Network S.A. - Istotnym momentem była podpisana w lipcu 2009 roku nowa umowa, która określiła dalsze współdziałanie w zakresie kolokacji naszych zasobów. Kolokacja GG w ATM powiększyła się łącznie o około 50 proc.

Partnerstwo i solidność to fundamenty udanej współpracy

W 2010 roku spółka GG Network S.A. dokonała centralizacji swojej sieci lokalnej. Stało się to przy wydatnym udziale ATM S.A., która poza wsparciem usługowym dostarczyła także niezbędne urządzenia, m.in. routery. Obecnie GG Network S.A. zarządza swoją infrastrukturą sieciową samodzielnie, korzystając przy tym z usług telekomunikacyjnych operatora ATMAN.

- W miarę tego jak rozwijała się nasza organizacja, rosły również wymagania dotyczące stabilności naszej infrastruktury i należy tutaj podkreślić, że firma ATM od wielu lat wywiązuje się ze świadczenia usług znakomicie - mówi Michał Gruchała, Team Leader, Dział Infrastruktury GG Network S.A.

Spółka także w ramach partnerstwa z ATM przymierza się do stworzenia energooszczędnej infrastruktury informatycznej, tzw. green IT. Jest to obecnie jeden z bardziej nowatorskich projektów informatycznych, którego celem jest zmniejszenie poboru energii i stworzenie środowiska wydajnych serwerów o niskich wydatkach energetycznych na chłodzenie.

Jak będzie wyglądać dalszy rozwój współpracy pomiędzy firmami? Poszukiwanie nowych modeli biznesowych, konieczność stałego podnoszenia konkurencyjności oferty GG Network S.A. oraz rosnące wymagania klientów z pewnością przesuną poprzeczkę wymagań technologicznych na jeszcze wyższy poziom. Oznacza to dla ATM potrzebę stałego podnoszenia wydajności infrastruktury telekomunikacyjnej, ale przede wszystkim stwarza obszary dla udanej współpracy w kolejnych latach. Przyszłość wydaje się więc być niezwykle interesująca.

Kalendarium istotnych wydarzeń:

1992-93   ATM pierwszą w Polsce firmą przyłączoną do Internetu oraz pierwszym komercyjnym dostawcą usług internetowych.
1999   ATM inwestuje w budowę własnej sieci światłowodowej w Warszawie.
2000   Powstaje spółka SMS-Express.com sp. z o.o. - zalążek Gadu-Gadu.
Fundusz Warsaw Equity Holding (WEH) w zamian za 45 proc. udziału w SMS-Express.com sp. z o.o. zasila firmę kapitałem 700 tys. zł, Gadu-Gadu startuje jako komunikator internetowy.
2001   ATM S.A. uruchamia własną sieć transmisji danych ATMAN.
Początek współpracy z ATM S.A. w zakresie świadczenia pierwszych usług dostępu do Internetu i kolokacji serwerów.
2005   SMS-Express.com sp. z o.o. zmienia nazwę na Gadu-Gadu Sp. z o.o.
2006   W GG powstaje program samodzielnego zarządzania siecią LAN przy wsparciu ATM S.A. Przyjęta strategia owocuje rozbudową wewnętrznego działu infrastruktury sieciowej. Powstaje Gadu Radio.
2007   GG zostaje jednym z AS (systemów autonomicznych). Firma otrzymuje własną numerację IP i komunikuje się z siecią ATM protokołem BGP. Nowa umowa na świadczenie usług przez operatora ATMAN.
Gadu-Gadu S.A. debiutuje na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Przejęcie przez GG serwisu mikroblogowego Blip.pl.
2007/2008   Południowoafrykańska spółka Naspers za pośrednictwem swojej holenderskiej spółki zależnej MIH Poland Holdings B.V. przejmuje Gadu-Gadu S.A.
2008   Gadu Radio, obecne OPEN.FM, zostaje przeniesione do Polski.
Gadu-Gadu S.A. przejmuje pakiet kontrolny spółki LiveChat Software S.A.
Rozmowa między użytkownikami komunikatora a astronautami na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), zorganizowana w 30. rocznicę lotu pierwszego polskiego kosmonauty — Mirosława Hermaszewskiego.
2008/2009   Akcje Gadu-Gadu S.A. zostają wycofane z GPW. Spółka zmienia nazwę na GG Network S.A.
2009   Centralizacja bazy sprzętowo-programowej GG. GG Network S.A. przenosi ją przy pomocy ATM do jednej, wydzielonej lokalizacji. Wspólne wdrożenie nowej komunikacji wewnętrznej między usługami świadczonymi przez GG Network.
maj 2009   GG Network S.A. uruchamia sieć telefonii komórkowej GaduAIR w modelu MVNO.
2010   GG Network dokonuje centralizacji swojej sieci lokalnej, przy udziale ATM S.A. jako dostawcy usług i sprzętu.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel