Jak efektywnie obsłużyć 100 razy więcej klientów niż zwykle

20.11.2018
Outsourcing infrastruktury IT, Poradniki
Autor: Atman
Czyli dlaczego warto mieć sprawdzonego partnera technologicznego

W trakcie akcji promocyjnych, jak Black Friday, Cyber Monday itp., serwery sklepów internetowych muszą obsłużyć nawet 100 razy więcej transakcji niż na co dzień. Szturm klientów może zakończyć się tak, jak atak DDoS – przeciążony serwer i niewydolne łącze internetowe. Brak dostępności serwisu oznacza dla firmy utratę zarobku. Aby tego uniknąć, trzeba zawczasu zadbać o swoją infrastrukturę IT. W przypadku okresowej, krótkotrwałej potrzeby poszerzenia zasobów IT, najefektywniej jest skorzystać z wynajmu serwerów, czyli z pomocy partnera technologicznego.

Za przygotowanie akcji promocyjnych zwykle odpowiada dział marketingu w porozumieniu ze sprzedażą. Często zapomina się o zaangażowaniu w ten proces działu IT. A powinien on zostać włączony na wczesnym etapie planowania dużej akcji promocyjnej. Im więcej czasu będzie na spokojny dialog tych różnych światów, tym lepiej technika będzie mogła przygotować infrastrukturę do obsłużenia wielokrotnie większych potrzeb niż na co dzień.

Dobra komunikacja wewnętrzna jest więc kluczowa, żeby uniknąć tzw. klęski urodzaju. Marketing powinien oszacować potencjalny wzrost liczby klientów obsługiwanych w ciągu doby, w czym mogą pomóc takie narzędzia, jak np. Google Analytics. Dział IT natomiast musi przełożyć to na liczbę zapytań kierowanych do serwisu internetowego, wielkość ruchu, obciążenie procesora i bazy danych – żeby znaleźć wąskie gardła infrastruktury.

Jeżeli dział IT uzna, że posiadany sprzęt nie będzie w stanie udźwignąć zwiększonego obciążenia, będzie musiał zdecydować, jak uzyskać tzw. skalowalność zasobów:

  1. czy przesunąć zasoby z innych, mniej krytycznych systemów/procesów,
  2. czy zainwestować w zakup dodatkowego serwera (lub serwerów) i/lub poszerzenie pasma łącza internetowego,
  3. czy skorzystać z pomocy partnera technologicznego, czyli infrastruktury IT dostępnej jako usługa (IaaS).

Opcja 1. Przesunięcie zasobów

Zalety

Wykorzystanie istniejących zasobów jest bezinwestycyjne i – przynajmniej teoretycznie – nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów.

Wady

Taki scenariusz – poza tym że nie zawsze jest w ogóle możliwy technologicznie – nie pozwala na obsłużenie znacznej różnicy w ruchu.

Zawieszenie części procesów operacyjnych firmy jest kłopotliwe i uciążliwe, może nawet stanowić zagrożenie dla działalności przedsiębiorstwa.

Opcja 2. Zakup serwerów

Zalety

Firma ma nad urządzeniami pełną kontrolę.

Sprzęt zakupiony pod konkretne wydarzenie zostaje w firmie, więc po zakończonej akcji można go wykorzystać do innych zadań.

Wady

Koszt zakupu sprzętu to tylko wierzchołek góry lodowej kosztów związanych z jego utrzymaniem i serwisowaniem.

Zanim rozbudowana infrastruktura będzie gotowa do działania, potrzeba czasu i wysiłku na instalację nowych serwerów, co bardzo obciąży zespół IT. Trzeba też mieć miejsce na dodatkowy sprzęt w serwerowni. Czy klimatyzacja wytrzyma dodatkowe źródła ciepła, a sieć energetyczna zwiększony pobór mocy? Czy dostawca Internetu zgodzi się na czasowe poszerzenie pasma?

Brak elastyczności i pozorna skalowalność. Jeżeli okaże się, że potrzeby zostały niedoszacowane i serwerów jest zbyt mało lub są za słabe, nie będzie można dołożyć kolejnej maszyny ot tak, w ciągu godziny.

Po zakończeniu promocji firma zostaje ze sprzętem, z którego najczęściej nie będzie miała okazji/potrzeby korzystać aż do kolejnej tak dużej akcji promocyjnej. Zakupione serwery leżą odłogiem, nie zarabiają na siebie, w dodatku się starzeją.

Opcja 3. Outsourcing (IaaS)

Partner technologiczny potrzebuje na oddanie do dyspozycji firmy kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu serwerów bardzo krótkiego czasu, a wszystkie prace instalacyjne są po jego stronie. Poza tym partner zapewnia serwerom bezpieczeństwo i odpowiednie warunki środowiskowe w profesjonalnym centrum danych, a także bezprzerwowe zasilanie i stabilne łącze internetowe o gwarantowanej dużej przepustowości.

Cena outsourcowanej infrastruktury IT może na pierwszy rzut oka wydać się mało konkurencyjna. Należy jednak wziąć pod uwagę, że opłata za usługę obejmuje:

  • media (zasilanie, Internet)
  • serwerownię (przestrzeń, chłodzenie, ochronę przeciwpożarową)
  • bezpieczeństwo (ochrona fizyczna i antyDDoS)
  • wsparcie techniczne i remote hands 24/7 
  • serwisowanie sprzętu (szybka wymiana uszkodzonych podzespołów lub całego serwera)
  • samoobsługę (możliwość zarządzania serwerem zdalnie poprzez panel klienta)
  • elastyczność i skalowalność (potencjał szybkiej rozbudowy zasobów i możliwość rezygnacji z zasobów już niepotrzebnych)

czyli gwarancję dostępności i wydajności.

Partner technologiczny pilnie poszukiwany

Aby mieć pewność, że partner technologiczny sprosta oczekiwaniom naszej firmy w czasie akcji promocyjnej, warto go wcześniej, wypróbować, przetestować. To wymaga czasu, trzeba więc szukać go z wyprzedzeniem.

Jeżeli wybraliśmy dostawcę znającego się na swoim fachu, opowiedzmy mu o naszych potrzebach i posłuchajmy jego propozycji. Warto być otwartym na doradztwo, żeby jak najwięcej skorzystać na współpracy z partnerem. To może okazać się wręcz kluczowe do wypracowania optymalnego rozwiązania – i do odniesienia sukcesu. Fundamentem współpracy są zatem komunikacja i zaufanie.

Na co zwracać uwagę, wybierając partnera technologicznego:

  • elastyczność i skalowalność, czyli gotowość personelu sprzedażowego i technicznego do szybkiego wprowadzania zmian w już udostępnionej infrastrukturze, a więc także dysponowanie obszernym zapleczem sprzętowym
  • wyśrubowane SLA związane z dostępnością gwarantowanego zasilania i czasem reakcji na ewentualne awarie sprzętu (duża baza sprzętowa i magazyn części zamiennych na miejscu)
  • nie tylko gwarancja odpowiedniego pasma łącza do Internetu, ale także łącze zapasowe gotowe do pracy w razie problemów z łączem podstawowym.

Jak to robią inni, czyli przykład serwisu dystrybucji gier

W ciągu 14 dni blisko 700 000 użytkowników serwisu GOG.com pobrało nową wersję gry Wiedźmin. To oznacza że w ciągu 1 sekundy z serwerów wydawane były 3 paczki danych ważące ok. 30 GB każda.

Chodzi o premierę The Witcher III, która ukazała się w 2015 roku. Producent gry firma CD Projekt, spodziewając się ogromnego zainteresowania fanów z całego świata, zwróciła się do Atmana – wypróbowanego partnera. Po zapoznaniu się z potrzebami klienta, Atman w ciągu 24 godzin przygotował, uruchomił i udostępnił 85 serwerów dedykowanych w Centrum Danych Atman WAW-1. Serwis GOG.com korzystał ze wzmocnionej infrastruktury przez 3 miesiące, aż opadła pierwsza fala zainteresowania.

CD Projekt korzysta z usług Atmana od prawie 6 lat. Zaczęło się od kolokacji serwerów i dostępu do Internetu, potem doszły dodatkowe łącza, usługi transmisji danych i dzierżawa serwerów. Obecne klient nie utrzymuje już własnych serwerów w data center, korzysta wyłącznie z infrastruktury udostępnianej jako usługa. Od 2013 r. co roku okresowo zwiększa swoje zasoby IT w Atmanie podczas wprowadzania na rynek nowych produktów.

Podsumowanie

Nawet jeżeli na co dzień firma woli utrzymywać infrastrukturę IT u siebie (np. woli koszty CAPEX od OPEX), w przypadku konieczności czasowego powiększenia zasobów z powodu promocji lub premiery produktu cieszącego się popytem, znacznie łatwiej, bezpieczniej, wydajniej i – patrząc na całość kosztów (TCO) – w gruncie rzeczy taniej jest skorzystać z outsourcingu IT, np. z serwerów dedykowanych.