Aktualności

Aktualności

Nowości o firmie i jej usługach

Bank Gospodarstwa Krajowego przenosi infrastrukturę IT do Atman DC

01.08.2019
Nowe kontrakty

Atman zwyciężył w organizowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego przetargu na świadczenie usług kolokacji. Infrastruktura IT BGK zostanie przeniesiona z serwerowni w centrali Banku do warszawskiego centrum danych polskiego operatora. Wartość zawartej na 4 lata umowy przekracza 9,5 mln złotych.

Do przetargu na świadczenie usług kolokacji sprzętu teleinformatycznego ogłoszonego przez BGK przystąpiły firmy ATM SA (właściciel marki Atman) i NASK. Bank Gospodarstwa Krajowego wybrał ofertę Atmana jako najkorzystniejszą cenowo, przyznając jej ponad 20 pkt więcej niż propozycji drugiego oferenta.

Jednocześnie oferta Atmana spełniała wszelkie wymagania techniczne wyszczególnione przez Bank w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w tym dotyczące lokalizacji, wyposażenia i bezpieczeństwa centrum danych. Istotne były także usługi dodatkowe, jak m.in. migracja urządzeń IT z centrali BGK wraz z czasową usługą transmisji, zapewniającą stabilną komunikację między infrastrukturą już przeniesioną a zasobami oczekującymi na migrację.

Po zakończeniu postępowania przetargowego, w czerwcu br. Bank Gospodarstwa Krajowego podpisał z ATM SA umowę na 4 lata (o wartości ponad 9,5 mln zł brutto) z opcją wydłużania czasu jej obowiązywania o cztery roczne okresy. Całkowita wartość takiego przedłużonego, 8 letniego kontraktu wynosi ok. 17,2 mln złotych brutto.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W rezultacie zawartej umowy operator data center umieści w jednym ze swoich obiektów 26 szaf rack zawierających sprzęt teleinformatyczny z centrali BGK, a także zagwarantuje możliwość rozbudowy tego środowiska o kolejne 19 szaf. Ponadto zgodnie ze specyfikacją techniczną zamówienia, zasoby Banku zostaną ulokowane w tzw. boksie, czyli całkowicie wydzielonej powierzchni kolokacyjnej. To oznacza, że nikt nieupoważniony – ani inni użytkownicy serwerowni, ani obsługa centrum danych – nie będzie mógł nawet dotknąć szaf Banku Gospodarstwa Krajowego.

– Poszukiwaliśmy niezawodnego centrum danych dla podstawowego ośrodka przetwarzania danych BGK i cieszymy się, że do przetargu stanęli renomowani operatorzy. Najważniejsza dla nas była przede wszystkim gwarancja szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Do tego dochodzi kwestia dostępności – zapewnienie bezprzerwowego zasilania i łączności, co dla podmiotów z sektora finansowego, takich jak BGK, jest niezmiernie ważne. Wysoko cenimy doświadczenie Atmana w świadczeniu usług kolokacji. Jesteśmy przekonani, że bezpieczeństwo oraz ciągłość pracy naszej infrastruktury zostanie zachowana na tym samym co dotychczas poziomie – mówi Mariusz Kłysiak, dyrektor Departamentu Operacji IT w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Warszawskie Centra Danych Atman spełniają wymagania standardu TIER III dla data center, świadcząc usługi kolokacji z SLA gwarantującym dostępność zasilania na poziomie 99,999 proc. w skali roku.

Rynek z perspektywami

Mimo rosnącego znaczenia outsourcingu IT i rozwiązań chmurowych, wiele firm i instytucji nadal utrzymuje infrastrukturę teleinformatyczną we własnym zakresie. Część decyduje się jednak na kolokację w profesjonalnym centrum danych, biorąc pod uwagę np. argumenty kosztowe, problemy z pozyskaniem specjalistów IT czy konieczność spełnienia wymogów regulatora. Potwierdzają to wyniki badań firm analitycznych. Na przykład IHS Markit przewiduje, że w ciągu 5 lat światowy rynek tego typu usług będzie rósł rokrocznie średnio o 8,4 proc., osiągając wartość 38,8 mld dolarów w 2023 r. To o 12,9 mld dolarów więcej niż w 2018 r.

W Polsce także widać trendy wzrostowe: firmy zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego coraz chętniej przenoszą swoje środowiska IT do lokalnie działających obiektów kolokacyjnych. Nic więc dziwnego, że zdaniem ekspertów polski rynek data center będzie zyskiwał na wartości – w 2023 r. ma ona wynieść 2,09 mld złotych. Źródłem wzrostu przychodów mają być usługi dodane, np. w chmurze, ale także kolokacja, która już teraz przynosi branży około 200 mln zł rocznie. Wiele wskazuje też na to, że rynek ten mogą czekać kolejne inwestycje. Według firmy doradczo-analitycznej Audytel, w 2018 r. powierzchnia kolokacyjna w centrach przetwarzania danych wzrosła o 5 proc. – do 93 tys. mkw.

ATM S.A. jest notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie liderem polskiego rynku centrów danych i ekspertem w zakresie bezpieczeństwa transmisji i przetwarzania danych. Pod marką Atman świadczy usługi kolokacji i hostingu oraz usługi w chmurze we własnych centrach danych o łącznej powierzchni 13 600 mkw. Wykorzystując swoje łącza zagraniczne i sieci światłowodowe w największych miastach Polski, Atman oferuje usługi szerokopasmowe, w tym dostęp do Internetu i transmisję danych. Głównymi odbiorcami usług są operatorzy telekomunikacyjni, media tradycyjne i portale internetowe oraz firmy z sektora finansowego, handlowego i przemysłowego. Więcej informacji na atman.pl.

Bank Gospodarstwa Krajowego to państwowy bank rozwoju – jedyna taka instytucja w Polsce. Bank aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Realizując strategiczne projekty rozwojowe, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań oraz pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą. Jest inwestorem w funduszach, których aktywami zarządza Polski Fundusz Rozwoju. Pracownicy banku mają wysokie kompetencje w realizacji projektów służących rozwojowi kraju. Dbając o zrównoważony rozwój kraju, bank jest obecny w każdym regionie Polski. W 2018 r. rozpoczął ekspansję, otwierając przedstawicielstwa zagraniczne – pierwsze z nich uruchomił w Brukseli. BGK ma unikalne doświadczenie w finansowaniu, inwestowaniu, udzielaniu poręczeń i gwarancji oraz dystrybucji funduszy unijnych. Odgrywa znaczącą rolę w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która jest kluczowym dokumentem w polityce gospodarczej Polski. Podstawą działalności BGK jest odpowiedzialny, etyczny i zrównoważony biznes, dlatego bank podejmuje szereg inicjatyw promujących przedsiębiorczość, innowacje, ekologię i uczciwe traktowanie pracowników, partnerów i klientów.