Bacca wybrała serwery dedykowane w Atmanie

Innowacyjność w sektorze finansowym wymaga niezawodności, bezpieczeństwa i skalowalności

Wprowadzenie

Bacca Sp. z o.o. to firma zajmująca się tworzeniem i dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla sektora finansowego, zwłaszcza ubezpieczeń. Do takiej działalności niezbędna jest solidna baza w postaci wydajnej infrastruktury IT.

Zamiast inwestować w sprzęt i serwerownię, zajmować się jej utrzymaniem i ponosić koszty serwisowania urządzeń, Bacca postanowiła skupić się na podstawowym biznesie – rozwijaniu systemów i aplikacji, takich jak np. TubaPay. Ten flagowy produkt firmy Bacca – system płatności kartowych w ubezpieczeniach – wymagał niezawodnego środowiska IT o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Spośród wielu ofert Bacca wybrała rozwiązanie IaaS (Infrastructure as a Service) Atmana, zapewniające wysoką dostępność i elastyczne skalowanie.

Podstawowe informacje

Klient
  • Firma dostarczająca nowoczesne rozwiązania technologiczne w branży ubezpieczeniowej
  • Bardzo dynamiczny rozwój w kraju
  • Obsługa 8 ubezpieczycieli (stan na listopad 2019 r., trwa proces integracji kolejnych) w ramach TubaPay
Koncepcja

Przygotowanie i utrzymanie bezpiecznego, wysoko dostępnego i skalowalnego środowiska IT – fundamentu do tworzenia i rozwijania rozwiązań technologicznych Klienta.

Infrastruktura
  • Serwery dedykowane w centrum danych klasy Tier III+
  • Łącza telekomunikacyjne
  • Firewall sprzętowy
Wartości  dodane
  • Optymalizacja kosztów IT Klienta
  • Wsparcie techniczne i serwisowe 24/7
  • Ochrona antyDDoS
Korzyści biznesowe
  • Możliwość skoncentrowania się na rozwijaniu projektów technologicznych i warstwie developerskiej bez obaw o stabilną pracę serwerów i ich bezpieczeństwo
  • Niezawodność usług świadczonych klientom końcowym (brak przestojów)
  • Optymalne wydatkowanie budżetu IT dzięki łatwości dopasowania wielkości infrastruktury do bieżących potrzeb
  • Swobodny rozwój działalności (elastyczny outsourcing zapewnia szybkie i bezproblemowe zwiększanie mocy obliczeniowej środowiska)
  • Obniżenie kosztów, OPEX zamiast CAPEX (brak inwestycji w kupno, serwisowanie, utylizację przestarzałych urządzeń, brak kosztów utrzymania pomieszczeń serwerowych)

Stan wyjściowy

Bacca miała pomysł na to, jak unowocześnić branżę ubezpieczeniową, wprowadzając do niej płatności kartowe, które są preferowane przez Polaków.

Cezary Świerszcz, Prezes Zarządu, Bacca Sp. z o.o.:
Gros płatności w ubezpieczeniach było realizowanych dwoma kanałami: płatności gotówkowe, ciągle obecne i popularne, jak również przelewy. Wyzwaniem branży było wprowadzenie płatności kartowych, bo o ile Polacy lubią płacić kartami płatniczymi, tak w branży ubezpieczeniowej, ze względu na specyfikę pracy agentów pośredniczących, taka usługa była mocno ograniczona. Wynikało to z tego, że większość ubezpieczeń klienci kupują przez pośredników współpracujących z wieloma podmiotami ubezpieczającymi. Wyzwaniem było więc takie rozliczanie płatności kartowych, żeby było to wygodne nie tylko dla klienta końcowego, ale też dla agenta pośredniczącego – zarówno od strony operacyjnej, jak i generowanych kosztów.

Mając to na względzie, Bacca opracowała koncepcję autorskiego systemu TubaPay. Jednak do prac developerskich firmie brakowało niezawodnej infrastruktury IT o dużym potencjale, która w dodatku cechowałaby się wysokim poziomem bezpieczeństwa, co jest kluczowe przy pozyskiwaniu partnerów biznesowych w postaci firm ubezpieczeniowych.

Potrzeby

Rozwój aplikacji wymaga sporych mocy obliczeniowych i bezpiecznego przeprowadzania testów na różnych etapach prac. Wymaga tego np. specyfika systemu TubaPay, który poza przekazywaniem płatności na wybrane rachunki bankowe, musi je także odpowiednio oznaczać, aby dany ubezpieczyciel– po otrzymaniu środków– od razu wiedział, do której polisy ma przypisać daną płatność.

Ze względu na sektor finansowy środowisko IT firmy Bacca musiało również działać niezawodnie i dobrze radzić sobie w razie ewentualnych awarii, aby zachować stałą dostępność dla klientów.

Kolejnym istotnym wymaganiem Bacca była możliwość skalowania infrastruktury. Założenie jakiejkolwiek nadmiarowości na przyszłość oznaczałoby zbędne koszty, dlatego warunkiem niezbędnym było znalezienie rozwiązania maksymalnie elastycznego – takiego, którego wielkość będzie można łatwo dopasowywać do rozwoju biznesu.

Inwestycja we własną serwerownię i sprzęt nie wchodziła w grę – potrzebny był solidny partner technologiczny, którego infrastruktura i usługi sprostają wymaganiom takiego systemu jak m.in. TubaPay i spełnią wymienione oczekiwania Klienta.

Cezary  Świerszcz, Prezes Zarządu, Bacca Sp.  z o.o.:
Szukaliśmy niezawodności, bezpieczeństwa, a także skalowalności całego rozwiązania. Wybraliśmy Atmana, ponieważ zaoferował on najbardziej kompletną ofertę, która odpowiadała naszym potrzebom IT.

Rozwiązanie

System TubaPay składa się z terminala, współpracującej z nim aplikacji mobilnej na smartfony, a także systemu back-endowego, który zawiaduje całą logiką rozliczania transakcji, czyli ich procesowaniem i generowaniem odpowiednich raportów dla poszczególnych partnerów biznesowych (ubezpieczycieli). Firma Bacca potrzebowała zewnętrznej infrastruktury IT, aby system mógł wypracować rentowność i działać niezawodnie.

Atman zaoferował i dostarczył środowisko serwerów dedykowanych połączonych ze sobą siecią wewnętrzną, ulokowane w bezpiecznym Centrum Danych Atman Warszawa-1 klasy Tier III+ z SLA na zasilanie 99,999%. Do niezawodnej łączności ze światem służą redundantne łącza światłowodowe Atmana, a firewall sprzętowy zapewnia ochronę środowiska Klienta w punkcie styku z Internetem. Ponadto serwery dedykowane Atmana standardowo objęte są ochroną wydajnego systemu antyDDoS, który stale monitoruje ruch przychodzący i automatycznie blokuje próby ataków wolumetrycznych.

Michał Nowakowski, New Business Manager, Atman:
Firmy zwykle skupiają się na tym, aby zatrudniać swoich developerów, a także dbać o oprogramowanie i aplikacje. My z kolei bierzemy odpowiedzialność za utrzymanie infrastruktury dla klienta. Dbamy zarówno o to, aby sprzęt był wysokiej jakości i optymalnie skonfigurowany i skalowalny, jak również o to, by znajdował się on w bezpiecznym, profesjonalnym data center. System TubaPay po stronie infrastrukturalnej jest w całości utrzymywany przez Atmana.

Środowisko zostało zaprojektowane z myślą o skalowalności i wysokiej dostępności (wybrane serwery są wobec siebie redundantne). W zależności od potrzeb można dokładać kolejne elementy do infrastruktury i rozwijać ją na podobnych zasadach, jak konstrukcje z klocków.

Infrastruktura dostarczona przez Atmana, ze względu na to, że znajduje się w profesjonalnym data center, korzystnie wpływa również na aspekt nawiązywania współpracy pomiędzy Bacca a partnerami (ubezpieczycielami), ponieważ spełnia wszelkie warunki związane z bezpieczeństwem (m.in. fizyczna ochrona, redundantne zasilanie, agregaty prądotwórcze, procedury bezpieczeństwa, cykliczne przeglądy). Dzięki temu nie ma problemu z pomyślnym przechodzeniem audytów bezpieczeństwa, co dla ubezpieczycieli, czyli firm z sektora finansowego, jest kluczową kwestią przy nawiązywaniu współpracy z zewnętrznymi partnerami.

Korzyści

Trzy środowiska na jednej infrastrukturze. System TubaPay i inne rozwiązania technologiczne Bacca działają na infrastrukturze Atmana, co oznacza, że znajduje się w niej nie tylko środowisko produkcyjne, ale też developerskie i testowe. Nowe funkcje są więc tworzone w środowisku developerskim, następnie w testowym są one wstępnie integrowane z rozwiązaniami partnerów (ubezpieczyciele) i weryfikowane, a dopiero potem trafiają do środowiska produkcyjnego. Przez to, że wszystkie etapy odbywają się na jednej infrastrukturze, Bacca Sp. z o.o. ma pewność, że wszystko, co zostało pomyślnie przetestowane, będzie potem poprawnie działać w środowisku produkcyjnym. Dzięki spójnej infrastrukturze znika obawa, że niektóre funkcje lub konfiguracje zostaną źle odwzorowane lub nieuwzględnione przy migracji.

Wysoka dostępność infrastruktury. Atman ma bogate zaplecze serwerowe i własny stock części zamiennych. Dzięki temu w przypadku wystąpienia ewentualnej awarii lub przestoju firma w ciągu maks. 4 godz. wymienia sprzęt (niedziałający podzespół lub całe urządzenie), aby natychmiast przywrócić dostępność danej usługi. Dopiero po wymianie specjaliści techniczni zajmują się wycofanym sprzętem, szukając przyczyny problemu. Można też liczyć na redundantną komunikację ze środowiskiem IT – nie tylko serwery są objęte redundancją, lecz także łącza, których działanie Centrum Zarządzania Siecią (Atman NOC) monitoruje 24/7.

Kompetencje dot. utrzymywania sprzętu. Atman zapewnia obsługę specjalistów, którzy zajmują się profesjonalną konfiguracją i utrzymywaniem urządzeń (m.in. serwisowanie, przeglądy), a także całodobowe wsparcie techniczne. Dzięki temu Klient nie musi ponosić dodatkowych kosztów, które wiązałyby się z utrzymywaniem tego typu kompetencji u siebie.

Podsumowanie

Mając stabilne oparcie w Atmanie, firma Bacca może swobodnie rozwijać swoje projekty technologiczne, w tym TubaPay. Skalowalne środowisko serwerów dedykowanych sprawia, że usługi technologiczne działają stabilnie zarówno wtedy, gdy nie ma jeszcze dużego ruchu (początki projektu), jak również w momencie, gdy procesowanych jest coraz więcej transakcji i wymagania znacząco rosną.

Obecnie Bacca koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu kolejnych ubezpieczycieli do współpracy, rozwijaniu kolejnych projektów, jak również tworzeniu nowych funkcji dla TubaPay, takich jak obsługa płatności cyklicznych (raty), czy też zasilania karty klienta (wypłaty od ubezpieczycieli do klientów, np. odszkodowania). Firma jest też gotowa na obsługiwanie zagranicznych rynków, ponieważ jej plany zakładają poszerzenie usługi i obecność na innych rynkach niż polski.

O Kliencie

Bacca Sp. z o.o. specjalizuje się w tworzeniu i dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych w branży ubezpieczeniowej. Firma oferuje szereg rozwiązań, w tym smart11, czyli usługę skierowaną do agentów ubezpieczeniowych, dzięki której klienci płacą za ubezpieczenia w niskich miesięcznych ratach, a Bacca opłaca ich składkę z góry na cały rok, jak również raty zintegrowane, gdzie płatności ratalne są wbudowane w produkt ubezpieczeniowy, ale Bacca przejmuje od ubezpieczyciela całą ich obsługę i ryzyko.

Ponadto Bacca ma własne rozwiązanie telemetryczne dla ubezpieczycieli, które obejmuje cztery obszary: scoring stylu jazdy, aplikację mobilną dla kierowcy, zbieranie danych o stylu jazdy oraz indywidualnie dostosowany system płatności. Inne rozwiązania firmy to wspomniany w case study TubaPay (zintegrowany terminal płatniczy) i Bacca Risk Index – wskaźnik oceny ryzyka ubezpieczeniowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych, który bazuje na obiektywnej ocenie odpowiedzialności finansowej klienta.

Bacca stawia na niezawodną i skalowalną infrastrukturę

Wywiad z CEO firmy Bacca Cezarym Świerszczem i Michałem Nowakowskim z Atmana (Computerworld, IDG Poland)