Kontakt 22 51 56 100 pn.-pt., godz. 9.00-17.00

Wprowadzenie

Grupa Change of Scandinavia składa się z kilku spółek w Europie i Kanadzie, zarządzających 200 salonami firmowymi bielizny luksusowej na kilku kontynentach. Intensywna sprzedaż prowadzona jest również online.

Awaryjność i znaczne ograniczenia wykorzystywanego środowiska informatycznego u duńskiego operatora nie sprzyjały rozwojowi dynamicznej firmy. To w połączeniu z planowanym wdrożeniem wymagającego, kompleksowego systemu ERP skłoniło Change of Scandinavia do poszukania innego pomysłu na swoją infrastrukturę IT.

Zdecydowano o stworzeniu centrum usług wspólnych w Polsce, odpowiedzialnego za obsługę IT wszystkich spółek. W wyniku szeregu rozmów i konsultacji Change of Scandinavia na partnera technologicznego tego przedsięwzięcia wybrało Atmana. Obecnie systemy IT Klienta pracują w prywatnej chmurze obliczeniowej zbudowanej w dwóch warszawskich Centrach Danych Atman.

Podstawowe informacje

Klient
  • Producent i dystrybutor luksusowej bielizny dla kobiet (skandynawska marka CHANGE Lingerie)
  • Spółki w kilku krajach europejskich i Kanadzie, w obszarze IT obsługiwane przez Shared Services Center w Polsce
  • 200 salonów na 3 kontynentach
  • Duży sklep internetowy
Koncepcja

Migracja danych i systemów IT klienta do łatwo skalowalnej dedykowanej chmury obliczeniowej, podzielonej na dwie oddalone od siebie lokalizacje w celu zapewnienia ciągłości działania infrastruktury.

Infrastruktura
  • Serwery dedykowane w dwóch niezależnych centrach danych klasy Tier III+ w Warszawie
  • Dedykowane macierze
  • Infrastruktura sieciowa, w tym łącza światłowodowe
  • System bezpieczeństwa typu UTM
  • Licencje w modelu SPLA
Wartości dodane
  • Pomoc w ustaleniu potrzeb i znalezieniu optymalnego rozwiązania
  • Dostęp Klienta do zasobów na wszystkich poziomach i możliwość swobodnego zarządzania nimi
  • Wsparcie techniczne wykwalifikowanego zespołu inżynierów 24/7
  • Nawiązanie partnerskich relacji ułatwiających dalszą pracę przy rozwijaniu zaplecza ICT Klienta
Korzyści biznesowe
  • Oszczędność czasu i pieniędzy dzięki stabilnie działającemu, niezawodnemu środowisku IT
  • Ułatwiające codzienną pracę uwspólnienie systemów i baz danych, z których korzystają wszystkie spółki Klienta i sklep e‑commerce
  • Skupienie się na dalszym rozwoju działalności, w tym ekspansji na kolejne rynki zbytu, bez obawy, czy zaplecze IT podoła dodatkowemu obciążeniu
  • Efektywne wydatkowanie budżetu IT

Stan wyjściowy

Z uwagi na swój duński rodowód, Change of Scandinavia pierwotnie utrzymywała zasoby IT w Danii u lokalnego operatora. Wraz z rozwojem firmy zaczęły się pojawiać narastające problemy z dostępnością infrastruktury, a o co za tym idzie ciągłością działania systemów IT firmy.

Tymczasem firma postanowiła wdrożyć kompleksowy system zarządzania całością procesów produkcyjnych, magazynowo-logistycznych i księgowych. Wybrano sprawdzone rozwiązanie Microsoft Dynamics AX, ponieważ na rynku skandynawskim systemy ERP tego producenta są wysoko cenione i bardzo popularne. Raporty generowane przez ten system wykorzystuje się do przeprowadzania analiz wspierających podejmowanie decyzji biznesowych.

Niestety, wynajmowana infrastruktura IT oferowała znacznie ograniczone możliwości konfiguracyjne i administracyjne, co w połączeniu z wysoką awaryjnością nie było odpowiednią bazą ani dla tak zaawansowanego oprogramowania, ani dla tego typu biznesu, jaki prowadziła Change of Scandinavia. Potrzebna była stabilna praca zaplecza IT wspierająca intensywny wzrost firmy – zdecydowano więc o zmianie dostawcy.

Potrzeby

Firma Change of Scandinavia chciała zunifikować stosowane narzędzia informatyczne, tak aby wszystkie spółki i poszczególne sklepy pracowały na wspólnej bazie danych w ujednoliconym ekosystemie IT. Zaplanowane w związku z tym wdrożenie systemu Microsoft Dynamics AX wymagało zapewnienia mu wydajnego i niezawodnego środowiska IT. Ponadto firmie zależało na łatwej skalowalności zasobów, zważywszy na stale rosnące potrzeby informatyczne w wyniku postępującej globalizacji działalności.

Przyjąwszy powyższe ogólne założenia, Change of Scandinavia postanowiła znaleźć partnera technologicznego i z jego pomocą zbudować odpowiednią infrastrukturę teleinformatyczną, tworząc centrum usług wspólnych (Shared Services Center) w Polce.  

Koncepcja

Konkretna koncepcja środowiska, narodziła się dopiero w trakcie rozmów z partnerem technologicznym, wybranym spośród czterech firm ubiegających się o współpracę z Change of Scandinavia. Firma zdecydowała się na Atmana w dużej mierze ze względu na elastyczne i relacyjne podejście do klienta. Dział IT docenił otwartość, uważne słuchanie potrzeb klienta i ogromne zaangażowanie konsultantów Atmana we wspólne znalezienie takiego rozwiązania technicznego, które spełni oczekiwania firmy w 100 procentach.

Piotr Matyjaszek, Head of IT, Change of Scandinavia:
Na etapie projektowania rozwiązania konsultanci Atmana pomogli uświadomić nam od strony technicznej i biznesowej jak chcielibyśmy, aby funkcjonowało nasze środowisko IT. Od razu można było zauważyć, że pracownicy Atmana mieli doświadczenie z podobnymi projektami.

W celu zapewnienia wysokiej dostępności i wydajności, łatwej rozbudowy i swobodnej kontroli infrastruktury, zdecydowano się na wdrożenie prywatnej chmury obliczeniowej, czyli w pełni wydzielonej dla jednego klienta – z dedykowanymi hostami i macierzami dyskowymi, a także pełnym dostępem zespołu IT Klienta do warstwy wirtualizacji.

Zachowanie ciągłości działania środowiska IT miał z kolei zagwarantować zapasowy ośrodek przetwarzania danych – również w formie private cloud – zbudowany w odrębnej lokalizacji. Jego rolą miało być stałe synchronizowanie danych z podstawowym data center i automatyczne podjęcie pracy systemów IT w wypadku jego awarii.

Tomasz Ciepliński, Presales Manager, Atman:
W Atmanie staramy się być konsultantem dla klienta. Nigdy nie jedziemy sprzedawać konkretnego systemu, nie narzucamy wyboru gotowego produktu „z pudełka”. Zamiast tego wsłuchujemy się w potrzeby klienta, analizujemy wymagania projektu, aby wspólnie z klientem znaleźć najlepsze rozwiązanie dopasowane do jego możliwości technicznych, finansowych i biznesowych.

Rozwiązanie

Zgodnie z ustaloną koncepcją Atman zbudował dla Klienta prywatną chmurę obliczeniową  podzieloną na dwa ośrodki przetwarzania danych: podstawowy i zapasowy, ulokowane w warszawskich Centrach Danych Atman WAW‑1 i WAW‑2 klasy TIER III+ skomunikowanych ze sobą siecią światłowodową trzema niezależnymi trasami. Bazę sprzętową private clouda stanowiły serwery dedykowane Atmana uzupełnione przez macierze. Infrastruktura Klienta została zabezpieczona kompleksowym rozwiązaniem typu UTM (Unified Threat Management).

Newralgiczną częścią wdrożenia była migracja danych i aplikacji przedsiębiorstwa do nowego środowiska, a wcześniej jej odpowiednie zaplanowanie. Z uwagi na międzykontynentalny charakter prowadzonej działalności Change of Scandinavia (z systemów korzystają użytkownicy w różnych strefach czasowych), przeniesienie systemów firmy musiało się odbyć bez przerywania ich pracy.

Dariusz Zalewski, Group IT Infrastructure Manager, Change of Scandinavia:
Największym wyzwaniem podczas tej migracji było to, że musieliśmy przenieść system produkcyjny, i musieliśmy zrobić to tak, żeby przepięcie nie trwało dłużej niż sekundę, tak żeby tak naprawdę biznes tego nie odczuł.

Brak możliwości wskazania okna serwisowego oznaczał, że zadanie to wymagało wyjątkowo precyzyjnego wyznaczenia etapów i ustalenia szczegółowego harmonogramu migracji.

Tomasz Ciepliński, Presales Manager, Atman:
Mamy bardzo duże doświadczenie w przenoszeniu danych i aplikacji na rozwiązania  dostarczane przez Atmana. Na przestrzeni lat wykonaliśmy wiele złożonych projektów migracji dla klientów z Polski i zagranicy. Kluczowym elementem takiego przedsięwzięcia są testy weryfikacyjne. Projekt dzielony jest na etapy z tzw. checkpoints, abyśmy po ukończeniu każdego z nich mogli sprawdzić, czy jesteśmy w miejscu, w którym chcielibyśmy być. Choć każda migracja wiąże się z ryzykiem, jeśli dobrze ją zaplanujemy, będziemy w stanie dostarczyć rozwiązanie, jakiego oczekiwał klient.

W proces migracji danych i aplikacji Change of Scandinavia zaangażowany był ponadto partner Atmana: firma Vayana Technologie Informatyczne, która w okresie powdrożeniowym wspiera Klienta również w utrzymaniu środowiska.

Z czasem pierwotnie zakładany klasyczny podział funkcji centrów danych na aktywne i zapasowe zanikł w trakcie eksploatacji. Ze względu na dynamicznie rozwijający się biznes klienta, druga lokalizacja coraz częściej wykorzystywana jest do dostarczania usług równorzędnie z tzw. podstawową – wówczas obie pracują w trybie produkcyjnym active‑active.

Korzyści

Sprawne narzędzie, na którym można zawsze polegać, to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.  Migracja zasobów IT do dedykowanej chmury obliczeniowej w Atman DC pozwoliła Change of Scandinavia osiągnąć wszystkie postawione cele:

  • Nowe, wydajne środowisko zapewnia Klientowi stabilność działania wdrożonego systemu Microsoft Dynamics AX i usług informatycznych dostarczanych placówkom działającym na kilku kontynentach.
  • Wszystkie obszary przedsiębiorstwa, w tym produkcyjny, magazynowo-logistyczny i sprzedażowy, korzystają bez problemów z jednej wspólnej bazy danych, co usprawnia zarządzanie zamówieniami, dystrybucją i rozliczeniami.
  • Wybór profesjonalnego operatora centrów danych spełniających standardy TIER III+ jako dostawcy dedykowanej chmury wraz z utworzeniem drugiego ośrodka w odrębnej lokalizacji, redundantnie skomunikowanej z podstawową, gwarantuje bezprzerwową dostępność infrastruktury i niezawodność pracujących w nim systemów.
  • Wybrana architektura prywatnej chmury obliczeniowej, a także ogromne zaplecze techniczne i dostępność inżynierów Atmana 24/7 – zapewniają szybką i bezproblemową skalowalność środowiska wraz z rosnącymi potrzebami Klienta.
  • Zespół IT swobodnie administruje zasobami i ma dostęp do wszystkich niezbędnych poziomów infrastruktury.

Ponadto Klient zyskał w Atmanie wypróbowanego i zaprzyjaźnionego partnera technologicznego, a stale rozwijane Centrum Usług Wspólnych może liczyć na wsparcie konsultantów Atmana.

Dariusz Zalewski, Group IT Infrastructure Manager, Change of Scandinavia:
W Change of Scandinavia możemy poszczycić się dużym zapleczem technologicznym – tak w odniesieniu do ludzi, jak i technologii, z których korzystamy. Wystarczy wspomnieć, że zaczynaliśmy od kilku osób wsparcia. Dzisiaj mamy wydzielony dział infrastruktury odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój naszej chmury prywatnej.

Podsumowanie

Zakończona sukcesem migracja do prywatnej chmury obliczeniowej wydatnie przyczyniła się do zwiększenia wydajności i niezawodności systemów IT Change of Scandinavia. Nadmiarowość i skalowalność elementów chmury zapewnia administratorom spokojny sen, zaś firmie możliwość działania 24/7 niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie klienci sięgają na półkę po bieliznę z najnowszej kolekcji CHANGE Lingerie – lub klikają „zamów”.

Wdrożenie nowoczesnego środowiska IT pozwala Change of Scandinavia odkrywać nowe potrzeby w obszarze cyfryzacji procesów biznesowych. Dzięki otwartej architekturze całego rozwiązania zespół IT może dzisiaj szybko reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym firmy, zwłaszcza mając wsparcie Atmana. Wraz z dynamicznym rozwojem firmy rodzą się pomysły na kolejne wspólne projekty informatyczne, niekoniecznie związane z chmurą prywatną czy hostingiem serwerów.

O Kliencie

Change of Scandinavia, właściciel marki CHANGE Lingerie, produkuje i sprzedaje luksusową bieliznę dla kobiet. Pierwotnie głównymi rynkami zbytu były kraje skandynawskie. Obecnie bielizna marki CHANGE Lingerie sprzedawana jest w ponad 200 salonach w Europie, Azji i Ameryce Północnej, w tym w 21 salonach w Polsce. Ponadto jest dostępna w dużym sklepie internetowym prowadzonym w kilku językach. W związku z rosnącym zainteresowaniem marką planowane jest uruchomienie e‑commerce zapewniającego sprzedaż i dystrybucję bielizny na całym świecie.

Bielizna w chmurze

Obejrzyj wywiad z Piotrem Matyjaszkiem i Dariuszem Zalewskim z Change of Scandinavia (Computerworld, IDG Poland)