Kontakt 22 51 56 100 pn.-pt., godz. 9.00-17.00

Rozmowa z Radosławem Stasiakiem, wiceprezesem ds. IT i współwłaścicielem sklepu Morele.net

Grupa Morele.net to jeden z prawdziwych fenomenów na polskim rynku e-commerce. Wszystko zaczęło się od sklepu komputerowego, który jako jedyny od początku swojego istnienia działał bez wsparcia sieci sprzedaży stacjonarnej i odniósł sukces. Dziś Grupa Morele.net należy do największych firm internetowych w Polsce, zatrudnia ponad 400 osób i zarządza kilkunastoma sklepami internetowymi. Dzięki współpracy z Atmanem firma nie boi się rosnących kosztów obsługi IT, awarii sprzętowych czy zagrożeń sieciowych.

 

Działają Państwo na rynku od wielu lat. W pewnym momencie pojawiła się myśl o outsourcingu IT. Dlaczego? Jaki problem do rozwiązania pojawił się w Państwa firmie i jak Atman Wam w tym pomógł?

Sklep Morele.net niegdyś przez kilkanaście miesięcy działał w oparciu o chmurę publiczną. Na jej korzyść przemawiała przede wszystkim łatwość uruchomienia i zarządzania usługą oraz prawie nieograniczona skalowalność zasobów. Zastosowanie takiego modelu przechowywania danych sprawia, że przedsiębiorstwa nie kupują, nie instalują, nie obsługują ani nie utrzymują serwerów, więc nie trzeba troszczyć się o warstwę sprzętową. Można skupić się na rozwoju samego biznesu, a opiekę nad infrastrukturą IT pozostawić w rękach specjalistów. Mimo tych oczywistych zalet, po pewnym czasie zderzyliśmy się jednak z pewnymi ograniczeniami.

W chmurze publicznej nie mieliśmy wpływu na fizyczny kształt wykorzystywanej infrastruktury IT. Wybór serwerów czy dysków twardych był poza naszym zasięgiem. Z czasem problematyczne stały się dla nas także ograniczone możliwości budowy dedykowanych rozwiązań, np. sieciowych. Wraz z rozwojem naszego biznesu współdzielenie zasobów chmury publicznej z innymi jej użytkownikami zaczęło odbijać się na stabilności naszych usług. Skalując chmurę publiczną w górę, przekonaliśmy się z kolei, że nie jest już ona tak tania, jak twierdzą jej zagorzali zwolennicy. Po osiągnięciu pewnej skali stała się ona po prostu droga i nieopłacalna. Dla firmy dla której istotne są niskie koszty utrzymania infrastruktury IT przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa i stabilności usług, oznaczało to jedno – poszukiwanie rozwiązania bardziej optymalnego operacyjnie i finansowo.

Nawiązana w 2015 roku współpraca z Atmanem pozwoliła nam przezwyciężyć wszystkie wspomniane ograniczenia. Decydując się usługę serwerów dedykowanych, mieliśmy całkowity wpływ na wybór sprzętu. Tam gdzie potrzebowaliśmy szybkiego storage’u, mogliśmy skorzystać z najszybszych dysków z protokołem NVMe. Tam gdzie szybkość dysków nie była tak istotna dla działania naszych usług, wybieraliśmy z kolei zwykłe, tanie dyski talerzowe. Nie mieliśmy również żadnych problemów z połączeniem firmowej siedziby łączem światłowodowym z serwerami znajdującymi się w Centrum Danych Atman. Na każdym etapie wyboru rozwiązań eksperci Atmana służyli nam ponadto swoim doradztwem, tak by finalnie firmowe środowisko IT było uszyte na miarę naszych potrzeb. Efekt? Stabilne środowisko IT, którego koszty utrzymania stanowią zaledwie 30% naszych wcześniejszych wydatków na chmurę publiczną.

Co spowodowało, że wybraliście usługi Atmana, a nie konkurencji?

Uznaliśmy Atman za najlepszego partnera technologicznego dla realizacji naszych celów ze względu na jego wieloletnie doświadczenie w branży i doskonałą opinię na rynku outsourcingu IT. Operator ten gwarantuje nam dostęp do najważniejszych węzłów internetowych w Polsce, a pod względem infrastrukturalnym oferuje wysoce skalowalną i bezpieczną usługę Serwerów Dedykowanych Atman. To rozwiązanie zapewniło nam wydajne środowisko IT, które możemy dowolne modyfikować, w dodatku wyposażone we w pełni zautomatyzowaną ochronę antyDDoS. Ataki wolumetryczne stanowią jedno z największych cyberzagrożeń, na jakie są narażone współczesne firmy. W Atmanie korzystamy z narzędzia, które dzięki nadmiarowym łączom o dużej przepustowości i systemom rozpoznawania ataków i filtrowania ruchu pozwala nam bezpiecznie prowadzić i rozwijać biznes.

Sprzęt i technologie nie znaczą jednak nic bez odpowiedniego wsparcia. Atman to przede wszystkim ludzie – zespół, który z pasją i zaangażowaniem wspiera nas 24/7. Taka całodobowa pomoc techniczna jest rozwiązaniem bardzo komfortowym i gwarantującym ciągłość działania naszego biznesu. Możemy bowiem uzyskać pomoc w rozwiązaniu danego problemu lub zlecić technikom wykonanie konkretnych operacji o każdej porze dnia i nocy.

Skoro przy tym jesteśmy, jak oceniacie jakość usługi i obsługę klienta w Atmanie?

Usługi Atmana działają stabilnie, charakteryzują się doskonałymi parametrami technicznymi i wysoką niezawodnością, którą gwarantuje umowa SLA na poziomie 99,98%. Zespół Atmana to z kolei doświadczeni specjaliści, którzy sprostali naszym oczekiwaniom, w ekspresowym tempie realizując powierzane im zadania zarówno na etapie wdrażania nowej infrastruktury, jak i obecnie na poziomie eksploatacji. Dział obsługi klienta jest z nami w ciągłym kontakcie, gotowy na wdrożenie wszelkich zmian, jakie zlecamy. Dzięki nim właśnie mamy sprawne, optymalne kosztowo i zarazem bezpieczne środowisko IT.

Do tej pory znani byliście głównie jako firma e-commerce. Jednym z Waszych nowych produktów jest jednak platforma do wirtualizacji serwerów. Dlaczego stworzyliście Fabrado?

Wybierając Atmana, wiedzieliśmy już, że chcemy całkowicie zrezygnować z chmury publicznej i zbudować własną chmurę prywatną. Byliśmy zainspirowani łatwością obsługi, automatyzacją, którą znaliśmy z chmury publicznej. Jednak testując gotowe rozwiązania do budowy chmury prywatnej, widzieliśmy, że są one bardziej skomplikowane, wymagające znacznie większego zaangażowania. Ponadto stanęły przed nami dwa poważne wyzwania. Pierwszym były finanse. Zastanawialiśmy się, jakie dostępne na rynku rozwiązanie wybrać, aby koszy licencji i potrzebnej wiedzy eksperckiej nie zniwelowały tych 70% oszczędności, które osiągnęliśmy, komponując infrastrukturę fizyczną przy wsparciu Atmana. Drugim – uzyskanie liniowej skalowalności rozwiązania. Chodziło o to, by wraz z rozwojem naszego sklepu morele.net nowe rozwiązanie nadmiernie nie komplikowało obsługi i nie stwarzało problemów natury systemowej.

Dysponując sprawdzonym zespołem IT i wsparciem infrastrukturalnym, finalnie postanowiliśmy zainwestować w produkt, który połączy zalety chmury publicznej i prywatnej, jednocześnie eliminując wady obu rozwiązań. Uznaliśmy bowiem, że opłaca się dokonać takiej inwestycji, aby w przyszłości korzystać z benefitów nieosiągalnych ani w chmurze publicznej, ani w prywatnej.

Jakie są najważniejsze cechy tego systemu?

Fabrado to przede wszystkim prostota działania. Użytkownik wszystkie serwery wirtualne z różnych serwerowni „gromadzi” w jednym miejscu, ma więc do nich szybki dostęp i łatwo nimi zarządza. Dzięki temu uruchomienie chmury prywatnej jest proste i szybkie, a usługa skaluje się liniowo. Ponadto wszystkie zmiany w rozłożeniu maszyn wirtualnych na serwerach fizycznych można wprowadzać w trybie live, bez konieczności wyłączania maszyn na czas przenosin. Ponadto dla zapewnienia wysokiej dostępności usług synchronizacja jednej maszyny wirtualnej odbywa się na dwóch serwerach. Fabrado może być zainstalowane na prywatnych zasobach klienta, do tego klient może korzystać z publicznych zasobów naszej platformy, które stoją w lokalnym data center, m.in. w Centrum Danych Atman. Likwiduje to główny problem rozwiązań hybrydowych, jakim jest odległość pomiędzy prywatną infrastrukturą a chmurą publiczną, która często działa w oparciu o serwerownie ulokowane poza Polską.

Co spowodowało, że zdecydowaliście się włączyć Fabrado do swojego portfolio produktowego?

Fabrado działało na wewnętrzne potrzeby Morele.net od dwóch lat i w tym czasie okazało się produktem stabilnym, przetestowanym na jednym z największych e-commerce’ów w Polsce. Dzięki niemu uzyskaliśmy spore oszczędności, system skaluje się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a jego obsługa jest prosta i tania. Koncentrujemy się na rozwoju naszego podstawowego biznesu, bez konieczności rozwiązywania problemów technologicznych.

Uznaliśmy, że gdyby udało się połączyć Fabrado z usługą wsparcia i utrzymania, mogłoby ono stać się idealnym rozwiązaniem dla tych firm, które korzystają z chmury publicznej lub prywatnej, ale spotykają się z ograniczeniami obu rozwiązań. Finalnie, w lipcu 2017 roku Fabrado zostało wydzielone jako odrębny produkt Grupy Morele.net oferowany firmom zewnętrznym.

Na czym polega połączenie Fabrado i usługi Atmana?

Fabrado przy wszystkich swoich możliwościach pozostaje oprogramowaniem, które nadal do działania potrzebuje fizycznie istniejących serwerów i infrastruktury sieciowej. To właśnie Atman oferuje nam usługi serwerów dedykowanych i kolokacji, które stanowią trzon naszej platformy. Naszym zdaniem dla potencjalnego klienta to idealne połączenie. Klient sam decyduje, jaki sprzęt fizyczny działa pod warstwą wirtualną, wybiera konfigurację serwerów i wie, ile płaci za sprzęt. Dzięki usłudze Fabrado nie musi natomiast przejmować się instalacją i utrzymaniem odpowiedniego oprogramowania na swoich maszynach. Ponadto w razie nagłej potrzeby może szybko skalować swoje usługi, korzystając z zasobów, które oferuje mu Fabrado, a które działają na bazie sprzętu zainstalowanego w lokalnym Centrum Danych Atman. Elastyczność, jaką daje nam operator DC w doborze sprzętu, przekłada się w efekcie na satysfakcję naszych klientów.

Jak oceniacie możliwość rozwoju swojego biznesu ze wsparciem Atmana?

Naszym celem jest dalszy rozwój usługi Fabrado, a obecne doświadczenia pokazują, że Atman jest partnerem, który najlepiej pozwoli nam ten cel zrealizować. Chcemy, by nasza współpraca dalej się rozwijała, i choć usługa Fabrado jest uniwersalna, bo pozwala zarządzać zasobami ulokowanymi w różnych centrach danych, śmiało mogę powiedzieć, że to data center Atmana, ze względu na stabilność działania i jakość usług, powinno być pierwszym wyborem każdego naszego klienta.

 

Odpowiedzi udzielił Radosław Stasiak, wiceprezes ds. IT i współwłaściciel sklepu Morele.net