Kontakt 22 51 56 100 pn.-pt., godz. 9.00-17.00

Wprowadzenie

Logo Frisco.plFrisco.pl to lider wśród sklepów internetowy zajmujących się sprzedażą produktów spożywczych (e-grocery) i artykułów gospodarstwa domowego wraz z ich dowozem do konsumentów. Przy prowadzeniu tego rodzaju biznesu ogromne znaczenie ma oczywiście jakość, świeżość towaru, ale także szybkość i precyzja kompletowania zamówienia i terminowość jego dostawy.

Spełnienie tych warunków jest możliwe tylko dzięki bezproblemowemu działaniu systemów magazynowych. Odpowiedzialność za jego zagwarantowanie we Frisco.pl przyjął na siebie Atman.

Podstawowe informacje

Klient
  • Największy w Warszawie internetowy sklep spożywczy
  • Asortyment: artykuły spożywcze i gospodarstwa domowego (12,5 tys. produktów)
  • Bardzo wysoki współczynnik satysfakcji klientów
  • Wzrost obrotów o 32 proc. w skali roku
Koncepcja

Uruchomienie nowego zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego, zarządzanego przez profesjonalne rozwiązania informatyczne.

Infrastruktura i usługi IT
  • Serwery i pamięci masowe
  • Wdrożenie urządzeń i opieka serwisowa nad nimi
  • Monitoring środowiska IT
  • Backup danych
Wartości dodane
  • Optymalizacja kosztów IT klienta (model abonamentowy)
  • Wsparcie techniczne i serwisowe 24/7
  • Elastyczność w przypadku konieczności rozbudowy środowiska IT
Korzyści dla klienta
  • Oszczędność pieniędzy i czasu poświęcanego na proces zakupowy dzięki rezygnacji z inwestycji we własne urządzenia (CAPEX) na rzecz outsourcingu
  • Wygodne zarządzanie budżetem IT dzięki rozliczaniu opłat za korzystanie z infrastruktury sprzętowej w modelu abonamentowym (OPEX)
  • Możliwość skupienia się w 100 procentach na obsłudze klienta i rozwijaniu podstawowej działalności dzięki niezawodnej pracy narzędzi informatycznych
  • Gwarancja zabezpieczenia danych przed utratą dzięki kopiom zapasowym tworzonym regularnie i przechowywanym „off premises”
  • Możliwość elastycznego dopasowywania infrastruktury IT do zmieniających się potrzeb biznesowych (łatwa rezygnacja z dotychczas stosowanych rozwiązań i wdrożenie nowych)

Stan wyjściowy

Sprzedaż internetowa i dostawa – zwłaszcza świeżych i mrożonych – produktów spożywczych klientom indywidualnym jest przedsięwzięciem bardzo wymagającym pod względem logistyki.

Grzegorz Bielecki, członek zarządu Frisco.pl:
Modelowym przykładem naszego klienta jest rodzina dokonująca większych zakupów
raz lub dwa w miesiącu. Przez kilkanaście lat funkcjonowania na rynku zapracowaliśmy na zaufanie klientów, dzięki czemu możemy pochwalić się największym „koszykiem” w Polsce. Średnio ma on wartość ponad 260 zł netto i zawiera około 60 produktów. Wyróżnia nas także to, że klienci bardzo doceniają jakość towaru, który dostają. Szczególnym uznaniem cieszy się jakość produktów świeżych, dzięki czemu ci, którzy raz dokonają u nas zakupów, często pozostają z nami na wiele lat. Niektórzy mają już na swoim koncie setki złożonych zamówień.

Środowisko IT sklepu Frisco.pl składa się z czterech obszarów. Pierwsze dwa to front-end i back-end sklepu internetowego. Trzeci to aplikacja na urządzenia mobilne. Czwarty obszar, którego dotyczy podjęta współpraca z Atmanem, to infrastruktura stanowiąca bazę dla aplikacji magazynowo-księgowych, czyli narzędzi typu ERP (zarządzanie zasobami) i WMS (zarządzanie hurtownią).

Potrzeby

Konsekwencją dynamicznego rozwoju firmy Frisco i szybkiego przyrostu ilości sprzedawanych towarów była konieczność stworzenia zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego o powierzchni 11 tys. mkw., ułatwiającego sprzedaż produktów w modelu e-grocery. To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce na tak wielką skalę.

Nowy magazyn, mnóstwo różnego typu towarów i klienci oczekujący szybkiej i terminowej obsługi (klient może wyznaczyć 60-minutowe okienko dostawy). Codzienne spełnianie tak wyśrubowanych warunków obsługi klienta to skomplikowane zadanie, bazujące w znacznym stopniu na rozwiązaniach automatyki magazynowej. Aby mieć gwarancję szybkiego i niezawodnego działania tych systemów oraz ciągłości pracy magazynu, Frisco.pl potrzebowało profesjonalnego, stabilnego środowiska IT.

Rozwiązanie

Przy tworzeniu swojej infrastruktury Frisco.pl zdecydowało się oprzeć się na dzierżawie serwerów dedykowanych, macierzy i sprzętu sieciowego od Atmana.

Projekt rozpoczęto w maju 2019 r. Od samego początku uczestniczył w nim Atman, udostępniając zasoby sprzętowe, które posłużyły do zbudowania od podstaw infrastruktury IT centrum dystrybucyjnego i umożliwiają jego funkcjonowanie.

W ramach tego wdrożenia wykorzystywanych jest pięć serwerów, na których zainstalowano środowisko wirtualizacyjne VMWare, dwa serwery z bazą danych SQL i macierz all-flash firmy NetApp przechowującą firmowe informacje. Dla wszystkich rozwiązań zapewniona została pełna redundancja.

Frisco korzysta także z szeregu innych świadczonych przez Atmana usług. Współpraca rozpoczęła się od wdrożenia sprzętu, platformy wirtualizacyjnej i oprogramowania, dzięki czemu możliwe było szybkie rozpoczęcie funkcjonowania nowego centrum przetwarzania danych. Ale inżynierowie Atmana prowadzą również monitoring pracy urządzeń i dokonują aktualizacji oprogramowania.

 

Ponadto Frisco korzysta z usługi automatycznego tworzenia kopii zapasowych (Atman Backup), zapobiegającej utracie danych i umożliwiającej szybkie ich odtworzenie w przypadku awarii. Zaszyfrowane kopie danych przechowywane są na dedykowanej platformie backupowej utrzymywanej w Centrum Danych Atman WAW-1, z dala od podstawowego ośrodka przetwarzania danych (off premises), co zapewnia ich bezpieczeństwo.

Witold Matuszewski, dyrektor IT, Frisco.pl:
Rozważaliśmy też leasing urządzeń IT, czyli ich wdrożenie we własnej infrastrukturze oraz samodzielną konfigurację i utrzymanie
. Jednak zrezygnowaliśmy z tego modelu, a do podjęcia decyzji przekonała nas m.in. oferta złożona przez Atmana, zgodnie z którą kompleksowa obsługa środowiska IT wcale nie wychodziła drożej niż leasing. Model leasingowy niesie także ryzyko, że w przypadku nagłego wzrostu obrotów firmy, co przełożyłoby się na konieczność rozbudowy centrum danych, nie można wycofać się ze zrealizowanych wcześniej inwestycji, np. w niewystarczająco skalowalne rozwiązania. Model abonamentowy w tej kwestii jest elastyczny – w trakcie trwania usługi można wymienić użytkowane systemy na bardziej wydajne i w ten sposób zapewnić sobie ciągłość działania.

Korzyści

  • Bezproblemowa praca centrum dystrybucyjnego dzięki szybkiemu i stabilnemu działaniu aplikacji magazynowo-księgowych.
  • Święty spokój działu IT dzięki kompleksowej obsłudze, w ramach której usługodawca zapewnia sprzęt i oprogramowanie systemowe, weryfikację poprawności pracy i serwisowanie.
  • Rezygnacja z inwestycji we własne urządzenia i przyjęcie modelu abonamentowego, w ramach którego opłata za korzystanie z infrastruktury serwerowej i macierzy jest stała, zapewniły Klientowi oszczędność finansową i przewidywalność wydatków na IT.
  • Elastyczność środowiska IT – Frisco.pl ma możliwość łatwego skalowania infrastruktury oraz bezkosztowej rezygnacji z dotychczas stosowanych rozwiązań i szybkiego wdrożenia nowych.
  • Regularne wykonywanie kopii bezpieczeństwa (backup) gwarantuje ochronę danych przed ich utratą w wyniku katastrofy, błędu ludzkiego lub ataku złośliwego oprogramowania.

Podsumowanie

Wybór usługi, dzięki której firma trzecia bierze na siebie odpowiedzialność za monitoring pracy urządzeń i ich serwisowanie, a także backup danych, to zdjęcie sobie z głowy niemałego problemu. W ramach kompleksowej opieki, gdy sprzęt odmówi posłuszeństwa lub niepoprawnie będzie działało oprogramowanie systemowe, klient ma zagwarantowany czas reakcji, w którym usługodawca przystąpi do eliminowania skutków problemu i przywrócenia pełnego działania narzędzi informatycznych.

Sklep Frisco.pl, dzięki gwarantowanej przez Atmana ciągłości funkcjonowania środowiska IT, może skupić się na prowadzonej przez siebie działalności, bez ryzyka jej nagłego przestoju i niepewności odnośnie do czasu jego trwania. Ponadto ma zapewnioną stabilność wydatków IT dzięki stałym opłatom za opiekę nad systemami IT.

O Kliencie

Frisco.pl to największy supermarket internetowy w Polsce, działający od ponad 13 lat. Umożliwia klientom zamówienie zakupów online z realizacją dostawy prosto do domu w dogodnym dla nich terminie. Działa zarówno lokalnie w Warszawie i okolicach, jak i na terenie całej Polski. Stanowi nowoczesną i wygodną alternatywę dla dużych i czasochłonnych zakupów spożywczych w marketach. Oferuje szeroki asortyment produktów i ceny na poziomie hipermarketów. Sklep ma własne zaplecze magazynowe z zaawansowanym systemem obsługi zamówień. Aby zapewnić najwyższą jakość produktów świeżych, są one porcjowane i pakowane bezpośrednio u dostawców pod indywidualne zapotrzebowanie. Zamówienia są następnie dostarczane pod wskazany adres od poniedziałku do niedzieli w określonej przez klienta godzinie. Wybierając sposób dostarczenia zakupów, klienci mają wybór spośród samochodów dostawczych, automatów (tzw. Coolomatów) lub kuriera (w przypadku zamówień spoza Warszawy). Wszystkie świeże produkty pochodzą prosto od dostawców, są starannie pakowane i umieszczane tak, aby zachowały wszelkie walory smakowe.